4.10.2012

Aikamme kertojia -viikko


Nyt ollaan syksyssä jo niin pitkällä, että Helsingin kirjamessuilla ilmestyvät kirjat ovat painossa. Olen kaivannut bloggaamista ja lukemista ja lupasin itselleni jossain vaiheessa tiukkaa loppukiriä, että pidän kunnon loman: lepään ja luen. Haaveilin myös Katjan esimerkin innoittamana teemaviikosta. Koko viikon kirjat liittyisivät jollakin tapaa toisiinsa. Katja aloitti teemailun keltaisella syyskuulla, ja hän luki yhden viikon aikana neljä Tammen Keltaisen kirjaston kirjaa. Norkku taas luki yhden viikon ajan e-kirjoja. Mie haluan lukea puolestani nyt WSOY:n Aikamme kertojia -sarjan teoksia.

Teen nimittäin alkuunsa tunnustuksen. Olen jo jonkin aikaa ostanut näitä varastoon. Kerään nimittäin tätä "punaista"/"oranssia" -sarjaa, mutta en ole lukenut omistamistani kirjoista vielä yhtäkään. Järjetöntä touhua? Ehkä, mutta siksi juuri tein tästä lukuviikoksi itselleni porkkanan (sopii hyvin sarjan väreihin). Kävin ostamassa vielä lisää kolme ja sain rakkaalta ystävältäni lahjaksi kaksi. Nyt on siis kirjoja, mistä valita. Tein pienen kyselyn tuohon blogini sivupalkkiin (ensimmäinen blogikyselyni koskaan) ja toivon, että äänestätte sieltä tai kommenteista, että mitä kirjoja minun pitäisi ainakin lukea. Lisäksi, jos jollakin on Michel Houllebecqin Maasto ja kartta myynnissä, niin ostaisin kirjan erittäin mielelläni kokoelmiini (ja tietysti myös luettavaksi!)

Minulla on vielä kaksi kirjaa työn alla, maanantaina molempien pitäisi lähteä painoon, joten aloitan teemaviikkoni silloin. Tässä voi käydä miten vain, ehkä luen yhden kirjan ja nukun loppuviikon. Tai luen päivän aikana kolme. Mutta on mielenkiintoista virittäytyä taas lukutahtiin, pitää vapaita iltoja ja viikonloppuja. Lukealukealukea! En ole aikoihin lukenut näin paljon, mutta samalla hyvin vähän. Minulla on ollut kahden ja puolen kuukauden aikana yksi vapaapäivä, jolloin en tehnyt yhtään töitä ja lisäksi olin yhden viikonlopun minilomalla Tallinnassa. Mutta olen kaivannut vapaa-ajan lukemisen pariin, sillä huomaan usein selailevani nettikirjakauppojen tarjontaa, huuto.nettiä ja olen ostanut syksyllä ihan hirmuisesti kirjoja. Siksi näitä punaisiakin (tiedän, että ne ovat useimpien mielestä enemmän oransseja, mutta Otavan sinisten ja Tammen keltaisten joukkoon ei oikein sovi muu kuin punainen) on kertynyt luettavaksi jonkin verran.

Olen myös suunnitellut, että uusisin 24 tunnin lukuhaasteeni, mutta tällä kertaa novellikokoelmilla. Kun luin ensimmäisen haasteen aikana 9 kirjaa, tuntui välillä että pää meni pyörälle monista eri tarinoista, mutta siinä oli myös samalla jotain mielettömän inspiroivaa. Miltä tuntuisi kymmenkertaistaa erilaiten tarinoiden määrä niin että se ajan puitteissa olisi mahdollista? Tietysti novellikokoelmilla! Lisäksi 12 tunnin haaste sarjakuvilla kuulostaisi mielenkiintoiselta. Jakaisin kirjat teemojen tai maiden mukaan lukukimpuiksi ja raportoisin sitten blogiini, että miltä visuaalisten ärsykkeiden massatulitus maittaa. Mutta näiden vuoro on sitten toisella kertaa. Nämä vain tulevia lukuideoita, jotka toteutan jossain vaiheessa. Pitää myös terästäytyä vuoden loppuun mennessä Ikkunat auki Eurooppaan -haasteen kanssa, sillä moni Euroopan maa on vielä valloittamatta. Olen haastanut itseni myös parilla muulla lukuhaasteella, mutta tärkeimmät ovat ensi tammikuussa järjestettävät Blogistanian Finlandia ja Globalia -äänestykset, joten niitä varten pitää vielä tutustua uutuuskirjoihin, jotta tiedän mille kirjoille annan oman sydämeni.

Mutta ensi maanantaina alkaa Aikamme kertojia -teosten luku-urakka (tai ei se mikään urakka ole, suurnautinto). Kerro, mikä kirja minun tulee ehdottomasti lukea!

Terkuin innostunut kirjablogisti (joka näköjään käyttää liian paljon sulkuja)!

23 kommenttia :

  1. Oi mikä herkullinen kirjapino, ja ihana teemaviikko! Olen lukenut pinostasi Barnesin, Heivollin, Maaloufin ja Towlesin, kaikki hyviä, osa jopa loistavia. Äänestin Heivollia, koska se on mielestäni huikein, mutta toivoisin sinun lukevan myös Maaloufin, sillä se on ollut aika vähän esillä blogeissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maalouf on ollut kyllä blogeissa vähän esillä. Luen ehdottomasti siis sen. Heivoll on taas ollut paljon esillä, mutta en tiedä yhtään ihmistä, joka ei siitä kirjasta olisi pitänyt.

      Poista
  2. Hih, minäkin kerään tätä Otavan Sinisen rinnalla ;) Gaute Heivollin Etten palaisi tuhkaksi aloitti minulla tämän Wsoyn sarjan ja nyt hyllyssä odottaisi jo peräti 6 muutakin tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulta mie olen saanutkin ostaa yhden punaisen. :) Se odottaa minua jo pohjoisessa, jonne olen myös lomallani matkaamassa.

      Poista
  3. Vaikka postauksen pääteema olikin näissä punaisissa, niin silti kommentoin, että odotan enemmän tuota 24 tunnin lukuhaastettasi. Minullakin on tarkoitus uusia tuo haaste vielä tämän vuoden puolella.

    Äänestyksessäsi olleista punaisista olen lukenut "tiikerin" ja "alkuluvun". Molemmat olivat hyviä, lukemisen arvoisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Testaa siekin novellikokoelmilla! Tai sarjakuvilla!!!

      Poista
    2. Nyt minä tiedän! Luen 24 tuntia aforismeja! ;)

      Poista
    3. Voi ei, 24 tuntia aforismeja, siinä kyllä halkeaa pää! :)

      Poista
  4. Tuo WSOYn Aikamme kertojia on nykyään aivan himosarjani. Otavan Sinisestä olen tehnyt myös löytöjä.

    Kaunista, innoittavaa lokakuuta sinulle!

    VastaaPoista
  5. Minä annoin ääneni Maaloufille, Leo Afrikkalainen oli yksi parhaista viime vuonna lukemistani kirjoista! Noista äänestettävistä olen lisäksi lukenut Heivollin ja Obrehtin, ja pidin kovasti molemmista.

    Juuri nyt on kertynyt kaikenlaista luettavaa, mutta yritän ehtiä lukemaan yhden "punaisen" kirjan ensi viikolla. Luettavaksi taitaa valikoitua Michaelsin Routaholvi, koska se on paikalla kirjastossa ja olen jo pitkään halunnut lukea sen. Seuraan innolla projektiasi ja toivon sinulle sykähdyttäviä lukukokemuksia.

    VastaaPoista
  6. Oi, nam!

    Minäkin lainasin tänään yhden kirjoista, joka pinossasi näyttää olevan: Etten palaisi tuhkaksi. Olen kyylännyt jo ties kuinka kauan, että milloin sen joku kirjastoon palauttaa minun napattavakseni ja tänään oli aivan pakko töiden jälkeen kyseisen teos itselleen hakea. Vaikken tiedäkään, milloin siihen pääsen tarttumaan, koska on monta kirjaa jo sen edellä jonossa. Mutta pääasia, että teos nyt on MINULLA. ;-) Innoissani odotan teemaviikkoasi! Etenkin juuri Etten palaisi tuhkaksi -teosta, sitä kun on niin hehkutettu.

    VastaaPoista
  7. Äänestin Heivollia, kun se on minulle niin tärkeä. Seuraelämän säännötkin oli ihan viehättävä. Näppituntumalla sanoisin, että se on tässä sarjassa aika kevyt teos, joten sopii ehkä johonkin hetkeen noita muita paremmin.

    Omalla lukulistalla ovat ainakin Barnes ja Michaels. Varmasti Giordanokin jossain vaiheessa. Bongasin sen muuten tänään (italiankielisenä) elokuvana Woody Allenin To Rome With Love -leffassa. En tiedä, onko siitä tehty oikeasti elokuva, mutta jos on, en ainakaan muista tietäväni asiasta.

    Kaikenlaiset teemat, haasteet ja tempaukset ovat mulle lukemisen suolaa niin itseni kuin muiden toteuttamina. Odottelen näitä lukemisiasi myös siksi, että olet niiiin ansainnut nautinnollista vapaata lukuaikaa ja on ihanaa huomata intosi tästäkin postauksesta.

    <3

    VastaaPoista
  8. Routaholvia äänestin, koska vain sen olen noista lukenut :) On hieno vaikkakin kovin täysi kirja!

    VastaaPoista
  9. Punaisten kirjojen viikko, mahtavaa! Olen iloinen, että pidät teemaviikon.

    Monien muiden tavoin äänestin Heivollin romaania. Olen lukenut äänestyskirjoistasi kaksi: Heivollin ja Giordanon ja pidin molemmista. Heivoll on kuitenkin hienompi, nyt lokakuussa uskallan jo sanoa, että se on yksi tämän kirjavuoden parhaimmista ulkomaisista - ainakin minulle. Barnesia aion itsekin lukea pian.

    Ihanaa loman odotusta!

    VastaaPoista
  10. Ihania suunnitelmia! Minä en ole tuohon punaoranssiin sarjaan perehtynyt, mutta Maaloufilta olen lukenut yhden kirjan ja pidin. Olisiko se ollut juuri tuo Leon Afrikkalainen? Odotan innolla myös seuraavaa 24h-maratoniasi, novelli-idea kuulostaa hauskalta ja taatusti pään pyörälle saavalta! :)

    VastaaPoista
  11. Minä en kyllä osaa sanoa noista kirjoista mitään, sillä en ole lukenut yhtään (olenpa minäkin olevani joku kirjabloggari ;() Mutta ihana lukea innostuneen kirjabloggarin tekstiä ja mukava kuulla että suuremmat kiireet ovat taas ainakin vähäksi aikaa takana päin.

    VastaaPoista
  12. Kiva teemaviikko! En ole tainnut lukea punaisista vielä yhtäkään, mutta sarja kyllä kiinnostaa kovasti. Ainakin Barnesin ja Heivollin aion ehdottomasti lukea!

    VastaaPoista
  13. Etkö tosiaan ole lukenut Heivollin kirjaa vielä? Alkaisi totisesti olla jo aika :)

    Ihanalta näyttää tuo kirjapinosi. Minulla on nyt luvussa Henrik Andersenin Turvavyöhyke, uusi Aikamme kertoja minulle tuo Andersen.

    VastaaPoista
  14. Ai kun hienoja lukusuunnitelmia sinulla! Antoisia hetkiä aikamme kertojien parissa (tv. toinen sulkuholisti ;))

    VastaaPoista
  15. Loistava idea teemaviikolle! Äänestin Julian Barnesia, joka tosin on listalta ainoa, jonka olen itse lukenut - mutta sitäkin parempi! :)

    VastaaPoista
  16. Ihana teemaviikko sulla edessä. Tuo punainen/oranssi sarja on ihan mahtava.

    Mie äänestin Heivollia, joka oli kirjallisen kesäni kohokohta. Michaelin Routaholvinkin olen lukenut. Pidin kyllä siitäkin, muttei se ollut yhtä hieno kuin Heivoll. Barnes on jo yöpöydällä seuraaviksi luettavien kirjojen pinossa - odotan hyvää lukukokemusta.

    VastaaPoista
  17. Minäkin tunnustan etten ole lukenut noista mitään! Äänestin Leo Afrikkalaista, koska olen kuullut siitä hyvää ja kiinnostaisi sinun mielipiteesi. :)

    VastaaPoista
  18. Ei kirjojen hamstraaminen ole yhtään outoa, tai no voihan se olla, mutta ainakin outoja on paljon muitakin ;) Teemaviikkosi kuulostaa hyvältä, tulen seuraamaan innolla! Hui, sinä suunnittelet jo seuraavia lukumaratoneja, minä en ole saanut järjestettyä ensimmäistäkään... Kiva, että pääset taas paneutumaan vapaa-ajanlukemiseen!

    (Sulut sinulle sallittakoon <3)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!