2.3.2013

Alkuvuoden luetut – tilastoja, kirjatapahtumia ja kuulumisia

Vuoden alku on mennyt niin vilkkaasti, etten ole ehtinyt tammikuussa ollenkaan listata erikseen luettuja teoksia. Siispä tarkastelen nyt kahden lukukuun jälkeen alkuvuoden luettuja tarkemmin kahdessa eri postauksessa. Ensiksi tarkemmin tilastoja ja kirjakuulumisia. Toisessa postauksessa kirjoitan enemmän luetuista kirjoista ja miniarvioita niistä luetuista, joista en ole aiemmin ehtinyt blogata.


Taulukoita olen ihaillut muutamien bloggaajien koosteissa aiemmin, joten sisareni avulla olen saanut tilastoitua lukemista näitä kuukausikoosteita varten paremmin. Esimerkiksi yllä olevasta taulukosta näkee, että olen lukenut alkuvuonna 25 teosta ja miltei 7000 sivua. Näistä kirjoista suurin osa on edelleen paperikirjoja, mutta olen lukenut nyt myös harvinaisen paljon sähköisiä kirjoja.


Vuoden ensimmäisen kunnon kirjastoreissun satoa olen lueskellut, mutta uusi työni muutti alkuperäisiä suunnitelmia niin, että olen lukenut edelleen aika paljon uutuuksia. Hyviä kirjoja olen lukenut niin vanhemmissa kuin uudemmissa, joten olen tyytyväinen alkuvuoden luettuihin. Minulla on satoja lukemattomia kirjoja hyllyissä, mutta silti olin lukenut enemmän kirjastosta lainattuja. Tilastot paljastavat myös, että luin niitä enemmän kuin arvostelukappaleita, vaikka luulin toista.


Luen näköjään melko tasaisesti kotimaista ja käännöskirjallisuutta sekä mies- ja naiskirjailijoita.


Huomasin viime vuoden lopulla, kuinka mukava on itsellekin summata blogitapahtumia, joten päätin tänä vuonna tehdä joka kuukauden jälkeen koosteet. Kuten arvata saattaa heti tammikuussa lupaus rikkoitui ja kooste jäi tekemättä, siksi luvassa on tämmöinen massiivinen tuplapostaus luvassa. Samalla tulee itsekin kerratuksi alkuvuoden kirja-aiheisia juttuja, luettuja kirjoja ja tapahtumia. Ihan vuoden alkuun jaettiin Blogistanian Finlandia, jonka voitti myös omalla listallani ollut Aki Ollikaisen Nälkävuosi. Blogistanian Globalia jaettiin puolestaan helmikuun alussa, jonka voitti kovasti pitämäni Gaute Heivollin Etten palaisi tuhkaksi.

Kirjabloggaajilla on aina aika ajoin näitä yhteystempauksia, joihin mielelläni osallistun. Lisäksi on kaikenlaisia lukuhaasteita, joihin olen tänä vuonna hitaanlaisesti ottanut osaa. Viime vuoden yritys kerätä sekä eurooppalaisia maita että yhdysvaltalaisia klassikoita osoittautui aika urakoinniksi. Mutta päivän tai vuorokauden mittaisia lukuhaasteita olen ehtinyt tänäkin vuonna suorittaa jo kerran. Luin 12 tunnin aikana viisi kirjaa.

Ostin alkuvuodesta iPadin, joka on kyllä mahtava laite työ- ja vapaa-ajan käyttöön. Kirjoitinkin jo alkuihastuksessa niistä mahdollisuuksista, joihin olen jo tutustunut. Olen enemmän käyttänyt sitä vedosten ja sähkökirjojen lukemiseen.

Yksi suurimmista muutoksista, joita blogissani on tapahtunut viime aikoina, on tietysti tämä rakastamani uusi ilme. Olen saanut tästä paljon kehuja, kiitos kaikille, ja pidän itsekin valtavasti raikkaasta yleisilmeestä. Mietin myös, että ostaisin blogilleni kunnon osoitteen, jotta saisin tuon blogspotin pois. Kunhan saan sen aikaiseksi, niin teetän uuden ilmeen ja osoitteen innostamana blogikäyntikortit tai -kirjanmerkit. Monella bloggaajalla niitä jo on, ja tilaisuuksissa he ovat jakaneet niitä blogiasioista kiinnostuneille kirjailijoille, toimittajille, kustantamon väelle jne. Mutta en teetä käyntikortteja tai kirjanmerkkejä ennen kuin saan osoiteasiat kuntoon.

Olen innostunut toisinaan Top Ten Tuesday -blogimeemista, joka on kätevä tapa listata milloin mitäkin mieleen tulevia aiheita. En ole orjallisesti kuitenkaan joka tiistai tähän osallistunut, joten tähän mennessä olen kirjoittanut vain yhden kerran tiistailistaukset. Viime vuonnakin jäi hyviä käännöskirjoja bloggaamatta, joista kuitenkin pidin, joten keräsin yhtenä tiistaina kymmenen miniarviota yhteen. Pidän lyhyiden arvioiden kirjoittamisesta silloin tällöin, vaikka kymmenen lyhyenkin postauksen yhteensovittaminen on työlästä, mutta jos yrittäisin joka kerta minimoida bloggaamisen käytettävän ajan, lopettaisin koko harrastuksen

Alkuvuodesta olen käynyt muutamissa kirjatapahtumissa, joista blogiini olen ehtinyt kirjoittaa vasta WSOY:n kirjallisesta ensi-illasta ja Atenan ja Schildtsin aamiaisesta. Näiden lisäksi aion vielä kirjoittaa Lés Miserables -elokuvan ensi-illasta, sillä kuvasin myös paikalle saapuneita julkkiksia jonkin verran, ja vierailustani kotikuntani kirjastossa ja lukiossa. Kävin puhumassa kirjabloggauksesta ja kirja-alan töistä ja kuvasin lapsuuteni tärkeän kirjastoa. Kunhan saan kirjoitettua, niin haluan haastaa muitakin kuvaamaan blogeihin kirjastoja. Sairastelut ovat veroittaneet osallistumasta muihin tilaisuuksiin, mutta koko ajan on onneksi mahdollisuuksia päästä kuuntelemaan kirjailijoita.

Tässä kuussa aion mennä ainakin Korjaamon kirjamarkkinoille ja Prosakiin. Lisäksi parit kirjanjulkkarit on kalenterissa. Kerroin blogissani myös vähän ensi kesän suunnitelmista, sillä muutamme Berliiniin kesäksi. Sain jo hyvän vinkin osallistua siellä alkukesän runotapahtumaan, jossa esiintyy myös suomalaisia runoilijoita, joten teen sieltä sitten blogijutun.

Toinen osa luvassa myöhemmin...

4 kommenttia :

  1. Hienoja kaavioita olet saanut aikaiseksi :-) JA paljon on kerinnyt tapahtumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos. Ensimmäistä kertaa kokeilin, kun sisko teki taulukkomallit valmiiksi. :)

      Poista
  2. Upeita tilastoja ja mahtavia suunnitelmia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitin nyt vain niin pitkästi, kun innostuin taulukoista ja listoista.

      Poista

Kiitos kommentistasi!